söndag 26 april 2009

Sena påskkaniner

Jag måste säga att jag har lite dåligt samvete för att jag inte har lagt ut något nytt mönster på lääänge. Jag har gjort missar i min prioritering och översatt några mönster som jag ännu inte har tillåtelse att lägga ut så nu får det bli några sena men ack så söta påskkaniner istället. De är så söta att man kan virka dem året om så håll till godo.

Mönstret är gjort av Michelle.

Roly Poly Bunnies!




Roly Poly Bunnies är den perfekta lilla påskpresenten. De är bara ca 7,5 cm höga och snabba att göra. De är perfekta att lägga i påskägget, gömma till påskaftons-morgonen eller att ge bort som påskpresenter.

Material:Bomullsgarn (Jag använde Lily Sugar 'n Cream i skiftande vårfärger)
Virknål: 3,25 mm (om du har en sådan virknål. Prova annars med 3,00 eller 3,50 mm beroende på vad du har för garn. 3,25 mm är ingen
standardstorlek i Sverige. Övers. anm.)
6 mm ögon

Börja kaninen överst på huvudet:
Lägg upp 4 lm, avsluta v med 1 sm.
varv 1: Virka 6 fm i ringen och runt garnänden. Dra i garnänden för att stänga hålet i ringen.
varv 2: 2 fm i varje fm.
varv 3: *1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa från * till *.
varv 4-7: 1 fm i varje fm.
varv 8: *1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa från * till *.varv 9-12: 1 fm i varje fm. Avsluta v med 1 sm ta av garnet.

Botten på kaninkroppen:
Lägg upp 4 lm, avsluta v med 1 sm.
varv 1 Virka 6 fm i ringen och runt garnänden. Dra i garnänden för att stänga hålet i ringen.
varv 2: 2 fm i varje fm.
varv 3: *1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa från * till *.
varv 4: *1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa från * till *. Avsluta v med 1 sm, ta av garnet och lämna en lång garnände för montering.

Kaninöron (gör 2):Lägg upp 15 lm.
varv 1: Börja virka 1 fm i andra lm från nålen, virka fm, virka 3 fm i sista lm. Vänd inte! Virka runt änden på varvet och fortsätt på undersidan av lm. Från och med nu kommer du att virka runt och forma en oval.
varv 2: 1 fm i varje fm, virka 2 fm i de 2 fm i änden.
varv 3: 1 fm i varje fm, virka 2 fm i de 2 fm i änden.
varv 4: 1 fm i varje fm. Ta av garnet och lämna en lång garnände för montering.

Svans:Gör en pompomboll till svans. Jag virade garnet runt 4 fingrar 30 gånger, knöt hårt på mitten och klippte av öglorna. Sedan klippte jag till den men lämnade de båda garnändarna som jag knöt till bollen med. De använde jag för att sy fast den på kaninen.

Montering:
Ögonen placeras mellan rad 4 och 5 med 2 fm avstånd.Sy fast öronen på rad 2 på ett jämnt avstånd från varandra.
Sy botten på kroppen men lämna ett 2,5-5 cm hål för att stoppa kaninen. Stoppa kaninen fast och sy ihop hålet.
Sy fast svansen.Ha roligt med din roly poly bunny!


Mönsterkälla: Suncatchers eyes
Hoppas ni gillar mönstret! De är lätta att göra och man gör en på en eftermiddag. Det är en bra figur att lära sig att vikra amigurumi med. Man kan behöva lite hjälp med öronen annars är det inga problem.

2 kommentarer:

  1. Hej, Jag har gjort en kanin, Hur gör man en kanin i en större model??

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Lättaste sättet är att välja ett tjockare garn. Jag virkade min kanin i Tilda och den blev ca 5 cm hög så ett tjockare garn än det är att rekommendera om man vill ha en större kanin.
    Kan man lite om mönster eller vågar sig på att improvisera, kan man göra lite fler ökningar och fler varv till kroppen så att den blir större. Glöm då inte att även bottenplattan måste virkas större. Det är bara att testa och se om resultatet blir bra.

    Virkliga hälsningar Cissi!

    SvaraRadera