torsdag 24 september 2009

Ett ljus i mörket

Ja, här gäller det att vara snabb mellan jobben. Det har ramlat in mer jobb än jag kunnat drömma om än så länge men vi får väl se hur hösten kommer att se ut. Tur att barnen ska till skolan så att man kommer upp tidigt på morogonen :-). När väl dagens mönster är ute ska jag försöka komma en bit på en Aloha Kitty.

Idag blir det en liten sött och troligtvis snabbt tillverkad Pokemon som jag har fått specialtillstånd av designern Linda att få översätta och lägga ut. Den kan behövas för att lysa upp i höstmörket :-).

Luma



Yay! Fler Mario gosisar. Jag var bara tvungen att göra Luma. Jag har fått dussintals förfrågningar om det och det är ett ganska enkelt monster att göra. Jag behövde enkelheten. Att arbeta med mitt nuvarande beställningsprojekt suger den sista unsen av tålamod ur mig så detta var ett välkommet avbrott. :D

Luma kan tillverkas I vilken färg som helst så… Kör på bara! Om du hittar några fel i möntret eller har några frågor så bara lägg in en kommentar eller skicka mig (Linda, övers anm.) ett mail så återkommer jag så fort jag kan. :)
Luma
Material:
gult garn som passar nedanstående virknål
4,25-4,50 mm virknål
stoppning
lite svart och vit filt
garnnål

OBS:
Måtten är inte så viktiga så länge ditt garn- och nålval resulterar i så täta maskor att stoppningen inte syns igenom.
Siffrorna inom ( ) i slutet av varje varv visar det totala antalet maskor på det varvet.

Kropp:
v 1: 8 fm i en magisk ring (8)
v 2: 2 fm i varje fm (16)
v 3: 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm (24)
v 4: 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm (32)
v 5: 1 fm i nästa 3 fm, 2 fm i nästa fm (40)
v 6: 1 fm i nästa 4 fm, 2 fm i nästa fm (48)
v 7-12: 1 fm i varje fm (48)
v 13: 1 fm i nästa 6 fm, 2 fm tills (42)
v 14-16: 1 fm i varje fm (42)
v 17: 1 fm i nästa 5 fm, 2 fm tills (36)
v 18-19: 1 fm i varje fm (36)
v 20: 1 fm i nästa 4 fm, 2 fm tills (30)
v 21-22: 1 fm i varje fm (30)
v 23: 1 fm i nästa 3 fm, 2 fm tills (24)
v 24-25: 1 fm i varje fm (24)
v 26: 1 fm i nästa 8 fm, *2 fm tills* upprepa * till * 3 gånger till, 1 fm i de sista 8 fm (20)
Börja stoppa och fortsätt stoppa efterhand som du virkar. Se till att stoppa ganska fast och forma figuren när du stoppar den.
v 27: 1 fm i nästa 6 fm, *2 fm tills * upprepa * till * 3 gånger till, 1 fm i de sista 6 fm (16)
v 28: 1 fm i nästa 4 fm, *2 fm tills* upprepa * till * 3 gånger till, 1 fm i de sista 4 fm (12)
v 29: 1 fm i nästa 2 fm, *2 fm tills* upprepa * till * 3 gånger till, 1 fm i de sista 2 fm (8)
v 30-31: 1 fm i varje fm (8)
v 32: 2 fm tills varvet runt (4)
Ta av garnet. Stoppa de sista varven mycket löst, bara så mycket så att stoppningen hjälper till att hålla formen. Stick garnet genom det sista varvet och dra åt för att stänga igen hålet. Fäst garnet.

Armar:
v 1: 6 fm i en magisk ring (6)
v 2: 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm (8)
v 3: 1 fm i nästa 3 fm, 2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 3 fm, 2 fm i nästa fm (10)
v 4: 1 fm i nästa 4 fm, 2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 4 fm, 2 fm i nästa fm (12)
v 5: 1 fm i nästa 5 fm, 2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 5 fm, 2 fm i nästa fm (14)
v 6: 1 fm i nästa 6 fm, 2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 6 fn, 2 fm i nästa fm (16)
Ta av garnet. Stoppa lätt för att ge lite omfång åt armarna men stoppa inte för mycket (du ska behålla den där halv-triangulära formen).

Ben:
v 1: 6 fm i en magisk ring (6)
v 2: 2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 4 fm, 2 fm i sista fm (8)
v3: 2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 6 fm, 2 fm i sista fm (10)
v 4: 2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 8 fm, 2 fm sista fm (12)
v 5: 2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 10 fm, 2 fm i sista fm (14)
Ta av garnet. Stoppa för att få fram formen. Benen ska stoppas ganska fast.

Montering:
Sy fast benen vid botten som på bilderna (de långa sidorna ska vara ut från kroppen). Sy fast armarna i sidorna i linje med benen som på bilderna.
Jag rekommenderar att man klipper ut ögonens former i papper först innan man klipper filtbitar. På så sätt kan du få rätt storlek och form innan du klipper i filten. Sy ögonen på plats som på bilden och lägg till två mycket små vita filtcirklar som glitter i ögat.

Luma and Mario Brothers are copyright Nintendo

Detta monster är ett originalmönster av Linda Potts (August 2009). Vänligen utge inte detta mönster för att vara ditt eget. Om du önskar dela med dig av detta mönster får du länka till det men inte skriva av det på din egen hemsida, publicera det på CD eller i någon samling. Du får behålla en kopia för privat bruk men du får inte sälja det, sprida det eller sälja saker gjorda av detta mönster. Foton är också copyrightskyddade och tillhör Linda Potts.


Hoppas att även detta trevliga lilla mönster faller er i smaken.

Ha det så bra!

Virkliga hälsningar!

26 kommentarer:

  1. En sann solstråle i gråruskiga vädret ! Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. ÅÅÅÅH va fin!!
    Jag älskar gult så Luma passar mej perfekt.
    Jag ska göra en att ha i fönstret, på en pinne, så jag kan ha den i en blomkruka.
    Kram från Skogsmusen

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket för översättningen. =)
    Fast förstod inte vad du menade med "2 fm tills" först. ^^

    SvaraRadera
  4. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH va gullig!
    En sån luma skulle jag vilja göra.

    SvaraRadera
  5. Hej jag har precis upptäckt dessa otroligt gulliga djur och grejer :) Men jag har sätt att man inte får tillverka och sen sälja för eget bruk?? Jag undrar om du har lust och förklara lite närnmare för mig???

    SvaraRadera
  6. Hejsan!
    Jo, det är så att vissa designers inte vill att man ska använda deras mönster för att tjäna pengar på. Därför finns det något som heter mönsterskydd som de åberopar. Oftast får du göra hur många grejer som du vill MEN du får inte sälja dem. Du får ge bort dem eller skänka dem men inte sälja. Säljer du dem är de inte tillverkade för eget bruk utan då bedriver du en kommersiell verksamhet.
    Personligen tycker väl jag lite som du; har jag själv tillverkat sakerna är det väl upp till mig att göra vad jag vill med dem men jag ber dig och alla andra att respektera dem som säger att man inte får sälja deras verk. I slutändan kan det bli så att jag inte får behålla bloggen och min trovärdighet minskar också. Då kan jag inte översätta och lägga ut fler mönster :-((.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  7. Okej tack så väldigt mycket :) Jag kommer respektera detta! till fullo det lovar jag dig :D men jag kommer virka sådana ändå men för mitt eget bruk bara för att det är roligt :)
    Men tack så mycket för förklaringen :D Har du kontakt med någon som gör sådana mönster själv elr e det du som gör dom?
    tack och ha e super dag:)

    SvaraRadera
  8. Jag letar upp mönster på nätet och när jag hittar något som jag gillar brukar jag försöka få tillstånd att översätta och lägga ut mönsterna här på bloggen. Några egna mönster har jag inte gjort än men man vet aldrig :-)).

    SvaraRadera
  9. Okej:) det verkar vara väldigt roligt :) Det tycker jag att du borde göra om du e duktig:) hihi

    SvaraRadera
  10. Det finns ju verkligen en uppsjö av mönster där ute så du kommer ju inte att ha brist på inlägg här iaf... :) Otroligt söt Pokemon, även om jag är i helt fel ålder för att ha koll på Pokemon. :)
    Säljer ögon till amigurumis om någon vill ha till sina figurer!

    SvaraRadera
  11. Har en liten fråga; Hur mycket garn ungefär kan du rekommenderar att man bör ha? Så man inte påbörjar och upptäcker att man måste handla en garnnysta till utan ha allt hemma redan (lite praktiskt utav sig). Kram

    SvaraRadera
  12. Hej Saannis!
    Oj, vilken fråga :-)! För det mesta räcker 50 g MEN kolla också hur många meter det finns i ett nystan. Garn kan väga väldigt olika per meter. Framför mig har jag just nu tre stycken nystan: California Macarena, Marks & Kattens Linnea (utgånget) och Järbo Pascal Baby (utgånget). Alla tre väger 50 g men i Macarena är det 40 m, Linnea 170 m och i Pascal Baby hela 225 m. Det är som du ser väldig skillnad på antal meter trots att nystanen väger lika mycket.
    Om du väljer ett garn i vad engelskmännen skulle kalla DK (till stickor 3-4) räcker för det mesta ett nystan. Det ska vara rätt stora arbeten om mer garn än så skulle behövas. Väljer du ett tjockare garn som Svarta Fårets Raggsocksgarn behöver du nog 2 nystan då det "bara" är 80 m per nystan.
    Hoppas du fick en vettig förklaring annars får du höra av dig igen.
    Virkliga hälsningar!

    SvaraRadera
  13. Jag tog det säkra före det osäkra och köpte mig 2st 100g, tyckte även färgen var så läcker med inslag av lila/plommon aktigt så det kan man säkerligen ha mer nytta av när det blir garn över ;)

    Jag är just nu på; v 4: 1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm (32) Men när jag räknade innan jag testade att virka (för att slippa riva upp) så får jag det till 35 =S Och jag har sen v3 24m som det står. Skulle du vilja förklara lite närmare hur jag ska göra?

    mejl; sanna_carlos@hotmail.com

    SvaraRadera
  14. Vill bara påpeka att Luma inte alls är en pokémon utan en karaktär/varelse från Super Mario Galaxy. Två helt olika franchise. :)

    Förutom det, ett sött mönster som jag är mycket frestad att prova på själv.

    SvaraRadera
  15. Ok, sanningen är den att jag vet inte ett dyft om vad som är Pokémon och vad som är Super Mario :-). I och för sig säger designern (som säkert har bättre koll) att Luna är en Mario-figur så jag borde kanske ha tagit fasta på det :-). För enkelhetens skull kommer jag nog att fortsätta att tagga dem som Pokémon i fortsättningen också. Det kommer fler mönster så småningom, men just nu vill folk ha julgrejer för hela slanten.
    Virkliga hälsningar!

    SvaraRadera
  16. En fråga ang mönstret. Vad är en magisk ring? :)

    SvaraRadera
  17. Hejsan!

    Om du tittar under etiketten Tips hittar du ett inlägg som heter Magisk cirkel. Där får du förklaring.

    Virkliga hälsningar!

    SvaraRadera
  18. Hej!
    Jag har en liten fråga:
    Om man tar kort på grejerna som man själv har gjort får man då lägga ut dom på t.ex sin blogg?
    /Hihi

    SvaraRadera
  19. Hej!
    En liten mönsterönskning:
    Jag tycker att det skulle vara jättebra
    om du la ut kattunge-mönstret av samma sort
    som dina valpar!
    /Hihi

    SvaraRadera
  20. När det gäller foton tycker jag det är bäst att du frågar Linda Potts, som har gjort mönstret, om lov. Länk till henne finns överst på inlägget.
    Ja, jag ska lägga ut kattungemönstret också fast inte riktigt än. Jag har några andra mönster som jag tänkte översätta först. Omväxling förnöjer :-).

    Virkliga hälsningar!

    SvaraRadera
  21. Har du något mönster som är till för nybörjare?

    som inte har lärt sig det här med att virka! ^^

    SvaraRadera
  22. Hejsan Emma!

    Ursäkta dröjsmålet. Det är fullt upp med jobb och aktiviteter så därför har jag inte hunnit svara dig förrän nu.
    Detta mönstret är rätt så lätt men vill du ha ännu lättare mönster så ska du leta upp Roly Poly Bunnies (klicka på påsk så tror jag du hittar dem där). Virka dem i rätt tjockt garn så ser du lättare de olika maskorna.
    Drifloon är också en ganska enkel amigurumi. Den hittar du under Pokemon. Det som kanske är lite klurigt är "molnet" som den har på huvudet, den lilla kragen och fötterna men när du kommer dit så har du kanske fått lite kläm på virkning.
    Ett sista tips på en enkel amigurumi är bävermönstret som jag lade ut i maj -09. Det är ett ganska traditionellt amigurumimönster.

    Jag tycker att innan du ger dig in på några amigurumi, så ska du göra en provlapp för att träna dig lite. Lägg upp ca 25 lm och träna sedan på att göra fm, hst och st. Det är de maskorna som du använder mest. Gör gärna 2-3 varv av varje masksort. Det är inte så roligt men amigurumina blir snyggare när man har övat lite.

    Hoppas att tipsen ger något. Du kan även kolla olika virkskolor på nätet.
    Virkliga hälsningar!

    SvaraRadera
  23. Varför inte tagga den som Tvspelsfigur för det är det den är? :)
    Pokemon är ju också Tvspel så de mönstren kan du ju också sätta Tvspels-taggen på. jag är inte ett dugg intresserad av Pokemon så jag höll på att totalt missa detta mönster. Råkade klicka slarvigt och träffade Pokemon av misstag och fick syn på den. Älskar Super Mario-spelen. De är riktiga klassiker :)

    SvaraRadera
  24. Luma är en super mario galaxy figur, men egentligen så spelar det ingen roll för den e så söt ändå. =) jag vill lära mig virka en sån =3

    SvaraRadera
  25. Hej :) jag är på v26 men jag förstår inte vad du menar med: 1 fm i nästa 8 fm, *2 fm tills* upprepa * till * 3 gånger till, 1 fm i de sista 8 fm (20) skulle du kunna förklara? :)

    SvaraRadera
  26. menar du att jag ska bara upprepa 2 fm tills? eller hela 1 fm i nästa 8 fm,2 fm tills ? skulle jätte gärna vilja få färdigt den :)

    SvaraRadera