lördag 16 maj 2009

Kanin

Hur dåligt kan en dag börja? Ja säkert sämre än min men ändå :-)). Jag satte mig vid datorn för att leta fram ett mönster på hjärtan som jag översatte i veckan. Jag tänkte virka det idag. Men jag hittade det inte!?! Letade själv igenom intilliggade mappar ifall jag råkat spara det på fel ställe. Nej, hittade det inte. Letade igen och lät sedan datorn söka flera gånger om. Nej, jag hittade inte mönstret. SUCK!!! Nu fick jag göra om det en gång till. Jag som brukar vara sååå noggrann med att spara allt på rätt sätt. Som tur var har jag dragit ut mönstret och gett det till min mor så i så fall så skulle hon få läsa upp det och så fick jag skriva om det.

I stället för att deppa tänkte jag att jag får väl börja på ett nytt mönster så att jag kan lägga ut det. Det är ju alltid kul att visa designers att man verkligen gör något med deras mönster. Jag börjar jobba med det nya mönstret och så plötsligt när jag kollar i mapparna igen... JA, där var mönstret!!! Jag hade ju inte gett det ett svenskt namn utan bara skrivit sv sist i filnamnet. Ja, så kan det gå.

Men nu till ett nytt mönster och en ny designer, Craft Matters. Hon har gjort en fin kanin som jag är rätt sugen på att göra i angoraull. Hon rekommenderar ett merinoullgarn som jag inte vet om man kan få tag på i Sverige men det går ju alltid att använda ett annat garn i motsvarande tjocklek.

Här kommer kaninen.

Virkad amigurumi kanin



Detta är det första mönstret jag har försökt skriva så ha det i tanken om det strular och snälla hör av dig om du får några problem med den.

Introduktion
Jag använde en 4mm virknål och Sublime Organic Merino Wool dk. Du behöver ca 25 g dk garn till projektet. Det hjälper också till att ha en maskmarkör eller en bit garn i avvikande färg för att markera varje varv.

När man minskar (2 fm tills) rekommenderar jag att man gör en osynlig minskning. Det ser mycket bättre ut. Jag har just upptäckt det själv och det gör jättestor skillnad. (Vill man ha hjälp så titta i min virkskola, del 2, under etiketten Tips, övers. anm.)

Huvud
v 1: Börja med en magisk cirkel och virka 6 fm i ringen eller lägg upp 2 lm, 6 fm i andra lm från nålen. Lägg in markör.
v2: 2 fm i varje fm, flytta markör (flm), 12 m
v3: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa fm, upprepa från * , flm, 18 m
v4: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 2 fm, upprepa från * , flm, 24 m
v5-7: 1 fm i varje fm , flm, 24 m
v8: *2 fm tills, 1 fm i nästa 2 fm, upprepa från * , flm, 18 m
v9: *2 fm tills, 1fm i nästa fm, upprepa från * , flm, 12 m
Om du hellre använder säkerhetsögon än att brodera så sätt i ögonen nu. v10: 2 fm tills, 6 m
Ta av garnet och stoppa.

Kropp
v1: Börja med en magisk cirkel och virka 6 fm i ringen eller lägg upp 2 lm, 6 fm i andra lm från nålen. Lägg in markör.
v2: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa fm, upprepa från * , flytta markör (flm), 9 m
v3: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 2 fm, upprepa från * , flm, 12 m
v4: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 3 fm, upprepa från * , flm, 15 mv5: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 4 fm, upprepa från *, flm, 18 m
v6-7: 1 fm i varje fm, flm, 18 m
v8: *2 fm tills, 1 fm i nästa 4 fm, upprepa från * , flm, 15 m
v9: *2 fm tills, 1 fm i nästa 3 fm, upprepa från * , flm, 12 m
v10: *2 fm tills, 1 fm i nästa 2 fm, upprepa från * , flm, 9 m
v11: *2 fm tills, 1 fm i nästa fm, upprepa från * , flm, 6 m
Ta av garnet och stoppa.

Armar (gör 2)
v1: Börja med en magisk cirkel och virka 4 fm i ringen eller lägg upp 2 lm, 4 fm i andra lm från nålen. Lägg in markör.
v2: 2 fm i varje fm, flytta markör (flm),, 8 m
v3: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa fm, upprepa från *, flm, 12 m
v4: 1 fm i varje fm, flm, 12 m
v5: *2 fm tills, 1 fm i nästa fm, upprepa från * , flm, 8 m
v6-9: 1 fm i varje fm, flm, 8 m
v10: *2 fm tills, 1 fm i nästa 2 fm, upprepa från * , flm, 6 m
Ta av garnet och stoppa.

Ben (gör 2)
v1: Börja med en magisk cirkel och virka 5 fm i ringen eller lägg upp 2 lm, 5 fm i andra lm från nålen. Lägg in markör.
v2: 2 fm i varje fm, flytta markör (flm), 10 m
v3: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa fm, upprepa från *, flm, 15 m
v4: 1 fm i varje fm, flm, 15 m
v5: *2 fm tills, 1 fm i nästa fm, upprepa från *, flm, 10 m
v6-9: 1 fm i varje fm, flm, 10 m
v10: *1 fm i nästa fm, 2 fm tills, upprepa från *, flm, 7 m
Ta av garnet och stoppa.

Öron (gör 2)
v1: Börja med en magisk cirkel och virka 4 fm i ringen eller lägg upp 2 lm, 4 fm i andra lm från nålen. Lägg in markör.
v2: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa fm, upprepa från *, flytta markör (flm), 6 m
v3: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 2 fm, upprepa från *, flm, 8 m
v4: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 3 fm, upprepa från *, flm, 10 m
v5: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 4 fm, upprepa från *, flm, 12 m
v6: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 5 fm, upprepa från *, flm, 14 m
v7: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 6 fm, upprepa från *, flm, 16 m
v8-10: 1 fm i varje fm, flm, 16 m
v11: 2 fm tills, 1 fm i nästa 14 fm, flm, 15 m
v12: 2 fm tills, 1 fm i nästa 5 fm, 2 fm tills, 1 fm i nästa 6 fm, flm, 13 m
v13: 2 fm tills, 1 fm i nästa 11 fm, flm, 12 m
v14: 1 fm i varje fm, 12 m
Ta av garnet. Öronen ska inte stoppas.

Svans
Vira ullgarn runt två fingrar ca 20 gånger och ta sedan av det från fingrarna. Vira sedan mer garn mycket hårt runt mitten på den lilla härvan (som om du gjorde en 8:a) och knyt till hårt. Lägg den åt sidan tills du har monterat kaninen.

Montering
Sy fast alla kroppsdelar. Jag brukar börja med att sy fast huvudet på kroppen, sedan ben, så armar och sist öronen. Det finns en fantastisk vägledning på Planet June med råd om hur man sätter ihop amigurumikroppsdelar. Sy fast svansen och klipp genom öglorna så har du gjort en fluffig pompomboll. Frisera den om den ser för stor eller ojämn ut.

Hur du gör ansiktet är upp till dig! Jag gillar att brodera ansiktsdelarna på filtbitar och sedan sy dit dem till sist med en matchande tråd. Delarnas placering betyder mycket för din kanins personlighet.
Jag hoppas att du har gillat att göra denna luddiga kanin. All respons uppskattas (tänk på att höra av er till Craft Matters i så fall, övers. anm). Tänk på att jag har lagt mycket möda på att utveckla och skriva detta mönster så använd det bara i personligt syfte.


Då är det dags att ta fram virknålarna igen och sätta fart. Många söta kaniner förväntar jag mig och de brukar ju bli fler ;-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar