fredag 8 maj 2009

Sammantagen stolpe eller vad det nu heter

I mönstret med paddorna finns en maska med som jag kallar för sammantagen stolpe. Vad den heter på svenska vet jag faktiskt inte. Jag har tittat i mina papper jag har här hemma men har inte fått svar. Kanske någon annan vet vad en sådan här stolpe heter? Hör då gärna av er så att jag kan använda rätt term.

Så här ser den i alla fall ut:


1: * Omslag, dra nålen genom nästa maska, omslag, dra igenom 2 öglor på nålen *, upprepa från * till * 3 gånger.


2: Omslag, dra garnet genom 5 öglor på nålen.





Denna bild visar hur en färdig sammantagen stolpe med 4 stolpar ser ut.




Hoppas att dessa bilder är till hjälp.
Lycka till!

7 kommentarer:

  1. Hejsan !
    Heter den inte dubbelstolpe......

    Du har en inspererande blogg .
    Ha det gott !

    SvaraRadera
  2. Tack Eva! Det värmer att veta att andra uppskattar det man gör.

    Nej, enligt de bilder och papper mm som jag har tittat i är en dubbelstolpe en stolpe som du börjar med mer än ett omslag runt nålen och sedan drar garnet genom två öglor åt gången. Här gör du ju flera halvstolpar först och sedan drar du garnet genom alla öglorna på en gång. En dubbel eller flerdubbel stolpe växer på höjden medan denna drar ihop det du virkar. Jag tror aldrig jag har mött denna stolpe i svenska beskrivningar och det är ju inget våra kära textillärare lär ut i skolan :-)).

    Hoppas någon annan har ett förslag.

    Kramar

    SvaraRadera
  3. I Mia Bengtssons nya bok "Virka Amigurumi" kallas detta popcornmaska.

    SvaraRadera
  4. Hello Cissi. I wish I could understand your blog, it looks very useful :) I wanted to let you know that you are welcome to translate my bunny pattern into Swedish and put it on your blog. I would appreciate a link back to me. If you let me know when it is done I will include a link to your blog too. :)

    SvaraRadera
  5. ja det brukar kallas popcorn maska som i denna beskrivning en pop5maska

    SvaraRadera
  6. Japp, och jag har förstått att popcornmaska och sammantagen stolpe inte riktigt är det samma men nästan. Det gäller nog att läsa på i beskrivningen vilken maska som avses tror jag så blir nog alla nöjda och glada :-)

    Virkliga hälsningar!

    SvaraRadera
  7. Är jag helt ute och cyklar om popcornmaskorna görs i samma fastmaska? Det där liknar mer en "sammanvirkning" av stolpar som används när man bla. virkar spetsdukar..
    Ha det gott!

    SvaraRadera